måndag 13 september 2010

Måndag

Dagens horoskop lyder som följer:
Familjediskussioner blir positiva och hjärtliga i dag. Ni kanske planerar att göra om lite hemma.


Jag kan inte diskutera alls för jag har tappat rösten totalt ! Låter som en skadeskjuten kråka och då är det lika bra att hålla tyst.

Var på personelfest i lördags och åt och drack gott, kanhända jag tappade rösten där ?

Jag var tillbaka på söndag och frågade ägar-mannen om de hade någon upphittad-korg där det låg en röst...sorry bara jackor och något annat ointressant som inte passade mig.

Var fan ska jag då hitta den?


Är ledig idag och tur det, kan ju inte jobba när jag har så här ! Hur ska jag då kunna prata med de boende då de är både hel och halvdöva nästan ? Lika bra att stanna hemma tills jag får tillbaka min saknade röst...fast det är nog bara jag som saknar den ! Alla andra tycker nog att det är jättelugnt och skönt i min närvaro nu :)
Det här är att vara hes:
Ett vanligt förlopp är att röstproblemen börjar efter en infektion i de övre luftvägarna i kombination med heshet. När man känner sig hyggligt återställd går man till jobbet igen, även om hesheten finns kvar.
Det går ofta bra men för personer med röstyrken är situationen en annan. Stämbanden är inte helt återställda om man är hes och även om man inte längre är hes kan slemhinnan på stämbanden vara extra känslig i efterförloppet av en infektion. En svullen slemhinna ökar stelheten i det yttre skiktet och gör att det blir jobbigt att få fram rösten. Det märks bl a genom att det blir svårare att ta svaga toner. Om man i ett sådant läge är tvungen att prata mycket är risken stor att hesheten förvärras och att rösten till och med försvinner.

3 kommentarer:

  1. Du ska inte sjunga så mycket när du är på fest :)) Men ni verkar ha haft skoj i allafall :)) Krya på dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Undrar vad dem diskussionerna handlar om när du måste sitta tyst =)

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får din röst tillbaka snart !!
    Det kan va riktigt jobbigt att inte ha någon : /
    Ha en fin dag.
    Kram Helene.

    SvaraRadera